Marketingový slovník
A
B
- Brand
- Branding
- Budget (rozpočet)
- Buzz
marketing
- Buyer
persona (ideálny zákazník)
C
- Call to
action (CTA)
- Čo je cielová skupina
- CRM
(Customer Relationship Management): Systém riadenia vzťahov so
zákazníkmi, ktorý umožňuje spoločnostiam sledovať a spravovať interakcie
so zákazníkmi.
- Content
marketing: Marketingová stratégia zameraná na vytváranie a zdieľanie hodnotného
obsahu, ktorý priťahuje a udržuje cieľovú skupinu.
- Cost per
acquisition (CPA): Náklady na získanie jedného
nového zákazníka.
D
- Data-driven
marketing
- Digitálny marketing
- Priamy (Direct) marketing
- Domain
name (názov domény)
- Dynamická cenotvorba
E
- Email
marketing
- Engagement
- E-commerce
- Evangelist
- Event
marketing
F
- Facebook
marketing
- Follower
- Funnel
- Focus
group
- Frequency
G
H
I
- Impresie
- Inbound
marketing
- Influencer
marketing
- Instagram
marketing
- Integrated
marketing communications (IMC)
J
K
- Key
performance indicator (KPI)
- Keyword: Slovo
alebo fráza, ktorú používajú ľudia na vyhľadávanie produktov alebo služieb
na internete.
- KPI (Key
performance indicator): Merateľná hodnota, ktorá
ukazuje, ako efektívne spoločnosť dosahuje kľúčové obchodné ciele.
- Konverzia
L
- Landing
page: Samostatná webová stránka, ktorú používajú na upresnenie
marketingových kampaní a často je navrhnutá konkrétne pre call-to-action
(výzvu k akcii).
- Lead:
Potenciálny zákazník, ktorý prejavil záujem o produkt alebo službu
spoločnosti.
- Lead
generation: Proces prilákania a získavania potenciálnych zákazníkov.
- LinkedIn
marketing: Využívanie platformy LinkedIn na propagáciu produktov alebo služieb.
- Long-tail
keywords: Dlhšie, špecifickejšie kľúčové slová, ktoré používatelia
pravdepodobne prirodzene používajú pri vyhľadávaní informácií.
M
- Marketingová stratégia
- Market
segmentation: Proces deľby trhu na menšie skupiny zákazníkov na základe ich
spoločných potrieb a charakteristík.
- Marketing
- Marketing
mix: Súbor marketingových nástrojov, ktoré spoločnosť používa na
dosiahnutie svojich cieľov. Tradične obsahuje 4 základné komponenty (4 P):
cena, produkt, distribúcia, propagácia (Product, Price, Place, Promotion).
- Mobile
marketing: Marketing zameraný na oslovovanie zákazníkov prostredníctvom
smartfónov a iných mobilných zariadení.
- Multichannel
marketing: Marketing pomocou viacerých kanálov, napr. e-mail, sociálne médiá,
webové stránky a tlačené reklamy.
N
- Native
advertising: Platený obsah, ktorý je navrhnutý tak, aby sa zhodoval s formou a
funkciou platformy, na ktorej sa zobrazuje.
- Networking: Budovanie
vzťahov s ľuďmi v určitom odvetví, čo môže priniesť obchodné príležitosti.
- Newsletter: E-mailový
spravodaj obsahujúci aktualizácie, ponuky alebo iný obsah, ktorý je
pravidelne rozposielaný odoberateľom.
O
- Offer
(ponuka): Konkrétna ponuka produktu alebo služby, ktorú spoločnosť ponúka
svojim zákazníkom.
- Omnichannel
marketing: Zjednotená marketingová stratégia, ktorá integruje všetky kanály –
online aj offline – s cieľom poskytnúť zákazníkom konzistný zážitok.
- Organic
reach: Dosah obsahu na sociálnych médiách alebo vo vyhľadávačoch, ktorý sa
dosiahne bez platenej propagácie.
- Outreach: Snaha
komunikovať a nadviazať kontakt s potenciálnymi zákazníkmi, partnermi
alebo influencermi.
- Outbound
marketing: Tradičný spôsob marketingu, kde sa spoločnosť snaží osloviť
zákazníkov prostredníctvom reklamy, studených telefonátov či tlačenej
podoby reklamy.
P
- Paid
search (PPC): Platené vyhľadávanie alebo Pay-Per-Click (PPC). Ide o formu reklamy,
kde spoločnosť platí za každé kliknutie na svoje reklamy vo výsledkoch
vyhľadávania.
- Persona: Detailný
profil ideálneho zákazníka, ktorý zahŕňa údaje ako jeho demografické
údaje, záujmy, ciele a motivácie.
- Point of
sale (POS): Miesto, kde zákazník uskutoční svoj nákup (či už online alebo fyzická
pokladňa)
- Positioning: Proces
vytvárania jedinečného a hodnotného obrazu produktu alebo spoločnosti na
trhu.
- Politická kampaň
- PR (Public
Relations): Riadenie toku informácií medzi spoločnosťou a verejnosťou, s cieľom
budovania pozitívneho povedomia a reputácie.
R
- Referral
marketing: Marketing zameraný na to, aby si existujúci zákazníci priviedli
nových zákazníkov.
- Remarketing
(retargeting): Zobrazovanie reklamy používateľom, ktorí navštívili webové stránky
spoločnosti alebo s nimi mali interakciu.
- Return on
investment (ROI): Výnos z investície, čo je
ukazovateľ, ktorý meria ziskovosť marketingových investícií.
- Responsive
design: Webdizajn, ktorý sa automaticky prispôsobuje rôznym veľkostiam
obrazoviek (smartfóny, tablety, notebooky...).
S
- Survey: Dotazník,
ktorý sa používa na zhromažďovanie údajov od cieľového publika.
T
- Target
audience: Skupina ľudí, ktorá má s najväčšou pravdepodobnosťou záujem o
produkty alebo služby spoločnosti.
- Testimonial:
Vyhlásenie zákazníka, ktorá podčiarkuje jeho pozitívnu skúsenosť s
produktom alebo službou spoločnosti.
- Tracking: Proces
monitorovania a merania výsledkov marketingových aktivít.
U
- Unique
selling proposition (USP): Jedinečná vlastnosť
produktu alebo služby, ktorá ho odlišuje od konkurencie.
- User
experience (UX): Celkový zážitok, ktorý má používateľ pri interakcii s produktom,
službou alebo webovou stránkou.
- User-generated
content (UGC): Obsah na sociálnych sieťach či stránkach, ktorý vytvorili
používatelia produktov alebo služieb, ako napríklad recenzie, fotografie
alebo videá.
V
- Viral
marketing: Vytváranie marketingových kampaní, ktoré sa rýchlo šíria medzi ľuďmi
pomocou zdieľania či ústneho podania (word-of-mouth).
- Value
proposition: Sľub hodnoty, ktorý spoločnosť dáva svojmu zákazníkovi pri kúpe jej
produktu alebo služby.
W
- Webinar: Online
seminár alebo prezentácia, ktorou sa oslovuje cieľové publikum.
- Whitepaper: Dôkladný
a autoritatívny dokument venujúci sa konkrétnej téme. Používa sa na
vzdelávanie cieľového publika a budovanie odbornosti a dôvery.
- Word-of-mouth
marketing (WOMM): Ústne podanie - ide o
marketing, pri ktorom ľudia aktívne odporúčajú produkt/službu ostatným vo
svojom okolí.
X
- X-Factor:
Nemerateľná, no výrazná vlastnosť či charakteristika, kvôli ktorej môže
byť produkt, služba, alebo značka úspešná (často súvisí s emocionalitou).
Y
- YouTube
marketing: Používanie platformy YouTube na propagáciu produktov alebo služieb
prostredníctvom videa.
Z
- Zero
moment of truth (ZMOT): Bod vo fáze nákupného
rozhodovania používateľa, kedy robí prieskum produktu pred kúpou. Pojem
zaviedla spoločnosť Google.
Extra marketingové pojmy pre pokročilých
- Channel
marketing: Ide o marketingový prístup, kedy spoločnosť distribuuje svoje
produkty/služby prostredníctvom siete partnerov, ako sú veľkoobchodníci,
predajcovia či online platformy.
- Churn
rate: Miera odlivu zákazníkov – udáva percento zákazníkov, ktorí v určitom
časovom období ukončili spoluprácu so spoločnosťou.
- Content
syndication: Republikačný proces obsahu na stránkach tretích strán, čo pomáha
osloviť širšie publikum a zlepšuje výsledky vyhľadávania.
- Conversion
rate optimization (CRO): Proces maximalizácie miery
konverzie webovej stránky (napr. z jej návštevníkov na zákazníkov).
- Customer
lifetime value (CLV): Celková hodnota zákazníka
pre organizáciu v priebehu celej spolupráce.